Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy. Koniec budowy w połowie 2027? Jest wniosek PBDiM

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
10-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/PBDiM

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódzki tunel średnicowy. Koniec budowy w połowie 2027? Jest wniosek PBDiM
fot. Piotr Grabowski, PBDiM Mińsk MazowieckiFragment jednego z mniejszych tuneli trasy średnicowej w Łodzi
Wykonawca tunelu średnicowego w Łodzi, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, odpowiedział m. in. na wezwanie PKP PLK w sprawie przekazania nowego harmonogramu inwestycji. Postulat firmy to przesunięcie terminu o kolejny rok.

O tym, że wykonawca podziemnej trasy kolejowej nie przedstawił po wydarzeniach z jesieni ubiegłego roku harmonogramu rzeczowo-finansowego ukończenia projektu, informowały w minionym tygodniu PKP Polskie Linie Kolejowe. Państwowy inwestor w związku z tym wezwał PBDiM do przedstawienia "wiarygodnego harmonogramu robót budowlanych zaplanowanych do końca trwania umowy".

PBDiM odpowiada. Nowy harmonogram i wniosek o przedłużenie terminu realizacji

Ważną informacją w nowym tygodniu lutego jest wniosek wykonawcy do inwestora o przedłużenie terminu realizacji tunelu średnicowego w Łodzi. Jak informuje PBDiM, powodem są "problemy techniczne niemożliwe do przewidzenia przez obie strony".

– Ostatnim terminem umownym był czerwiec 2026 roku. Teraz wnioskujemy o przedłużenie terminu realizacji o 12 miesięcy – mówi w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Piotr Grabowski, rzecznik budowy tunelu średnicowego w Łodzi.

W praktyce oznacza to, że prace budowlane miałyby się zakończyć do połowy 2027 roku. W kolejnych miesiącach prowadzone byłoby roboty wykończeniowe i odbiory, w tym przez służby ratunkowe. Wówczas pierwsze pociągi z pasażerami mogłoby pojechać – w wersji optymistycznej – od połowy grudnia 2027 lub dopiero w połowie 2028 roku. Warto przypomnieć, że termin pierwszego półrocza 2027 roku – jako ukończenia inwestycji – padł już w październiku 2024 r. Wskazywał go wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Wykonawca łódzkiego tunelu średnicowego deklaruje także, że przekazał wnioskowany przez inwestora nowy harmonogram prac. Dokument ten – jak czytamy w przesłanej informacji – ma "uwzględniać okoliczności uzgadniania rozwiązań technicznych czynionych w okresie od 2022 do 2024 roku". Zarówno wniosek o wydłużenie terminu realizacji inwestycji, jak i nowy harmonogram został wysłany w poprzednim tygodniu. Potwierdził to Piotr Grabowski z PBDiM.

Co z TBM Katarzyną? Na razie stoi

Największe problemy na obecnym etapie realizacji głównego tunelu rozpoczęły się na początku września ubiegłego roku. Wówczas transportowa inwestycja została częściowo wstrzymana po katastrofie budowlanej, w wyniku której zawalił się fragment kamienicy przy al. 1 Maja 23 w Łodzi. Kiedy na przełomie października i listopada TBM Katarzyna ponownie ruszyła, drążenie nie trwało długo. Okazało się, że kolejny budynek jest zagrożony i maszynę trzeba było znów zatrzymać. Trwa to do teraz, a mieszkańcy nadal rozlokowani są w hotelach lub wynajętych mieszkaniach.

W ostatnim czasie europoseł Dariusz Joński i wojewoda łódzki Dorota Ryl wskazywali na termin marca 2025, w którym TBM Katarzyna miałaby ponownie ruszyć. Jeżeli tak się stanie, będzie miało to związek z koniecznością dojścia urządzenia drążącego w rejon komory technicznej. W niej przez około miesiąca będą prowadzone prace konserwacyjne. Dopiero po ich zakończeniu oraz przeniesieniu mieszkańców kolejnych budynków będzie można wznowić prace przy podziemnej trasie.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5